انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

1- الگوی های تدریس بر اساس الگوهای یادگیری پدید آمده . در مراکز آموزشی ضمن کمک به دانش آموزان در کسب اطلاعات ،مهارتها ، ارزشهاوشیوه تفکر چگونگی یادگیری هم به آنان باید آموخته شود ، شیوه تدریس تائر بسزایی در تواناییهای خود آموزشی آموزندگان دارد،آمموزشگران موفق کسانی نیستند که تنها در عرصه مطالب تحصص وبرتری چگونگی استفاده موثر از آنهارا نیز به آنان می آموزند . آنها در حقیقت چگونگی یاد گیری را به آموزندگان می آموزند . افزایش توانایی یادگیری یکی از مقاصد اساسی این الگو ها (الگوی تدریس)محسوب می شود . در محیط آموزشی آموزندگان بر اطلاعات و مهارتها چیره می شوند اما در همان حال محتوای هر تجربه به یادگیری را هم می آموزند وبر توان خود برای مواجعه با مطالبی که باید در آینده بیاموزند و برنامه ریزی برای مطالعه خود نیز می افزایند

2- روش تدریس باید به گونه ای باشد که فراگیر بیاموزد که شیوه تفکر خود را تنظیم کند،مسائل خود را تغریف نموده و با به کار گیری دانش خود به عنوان یک وسیله ،به دنبال پیدا کردن راه حل مشکلات خود باشد.

3-یکی از روشهایی که به افزایش انگیزه و عادت به تفکر کمک می نماید وسایل کمک آموزشی است که اجازه می دهد فراگیران با مشاهده در را بطه باموضوع یا مطلبی تجربه وتحلیل نماید در مورد درس تاریخ به کار گیری نقشه و مولاژدر کنا

روسایل و مشاهدات دیگر موثر بوده است در تجربه شخصی نمونه ای از مولاژ مربوط به دو دوره مختلف و پیوسته را مقابل دانش آموزان قرار داده و از آنان خواسته شده تفاوت ها ودر نتیجه پیشرفت های حاصل از این دوره  و آن دوره را در زمینه مولاژهای مورد نظر پیدا و بیان کنند مثلا کاشی در دوره پیشرفت ساخت کاشی از نظر رنگ و طرح مورد بررسی قرار گیرد ودر اثر مقایسه پی به تفاوت های دو دوره ببرند یا ظروف ،سکه ،زیور آلات ، خطوط به کار برده در هر دوره

4-نقشه ، اغلب نقشه تاریخی را به دانش آموزان داده ایم از آنان خواسته شده محل مناسب برای شکل گیری تمدن ها ومسیر احتمالی حرکت وکسترش تمدنها را مشخص نمایند و دلایل اتنحاب آنان نیز گفته شود.

  • نازنین موفق

آیا افراد خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند؟بررسی نشان می دهد که هر چند افراد خلاق از هوش بالاتری از متوسطه برخودار هستند ،اما برای اینکه فرد بسیار خلاق باشد ضرورتا نباید نابغه باشد (نیکولز1972)افراد خلاق تازگی وبدیع بودن را ترجیع می دهند ،پیچیدگی مسائل توجه آن ها را جلب می کند و به قضاوتهای مستقل می پردازند(بارون هارنیکتون1981)علاوه برآن ، توانایی تمام کردن ،کامل کردن ویکی کردن افکار گوناگون در این افراد بیش از دیگران است .افراد خلاق در یکی کردن تفکر کلامی با تفکر بصری و تفکر منطقی ومبتنی بر واقعیت با تفکر غیر منطقی و تخیلی سرآمد از افراد عیر خلاق هستند .

علاوه بر موارد فوق افراد خلاق ویژگیهایی دیگری نیز دارند که آنها را از سایر افراد متمایز می کند این ویژگیها عبارتند از :

 

2-افراد حلاق بسیار گنجکاو بوده به طور مستمر در جستجوی موضوعات پیچیده تری را مطرح می کنند.

3-افراد خلاق به استقلال و ناهمنوایی تمایل دارند در موراردی که دستور هایی بر خلاف میل یا اعتقادات خود دریافت کنند به سر پیچی از آنها تمایل نشان می دهند به این سبب اعمال مدیریت در مورد افراد حلاق در ساز مانها بسیار دشوار است اگر چه به دستور گرفتن از دیگران اعتقاد ندارند ،نیاز مبرم به مورد پذیرش واقع شدن دارند ،زیرا این احساس برای آنها  آرامش خاطر دلپذیری را ایجاد می کند ضمنا آگاهی به این مطلب که اندیشه ها یشان مورد قبول واقع شده اتکا به نفس زیادی در آنان ایجاد می کند.

4- بر اساس نظریه وایت (1969)افراد حلاق علی رغم استنباط دیگران ،بسیار فعال          بوده ، با مقایسه با دیگران از هوش و ذکاوت حارق العاده نیز برخودار نیستند .

هوش یکی از پیش نیاز های خلاقیت است و پایین بودن درجه هوش فرد معمولا به پایین قرار گرفتن خلاقیت منجر می شود ،اما هوش سرشار نیز دلالت بر حلاق بودن مشخص نمی کند .

گتزل (1962)معتقد است که اشخاص با هوش و ذکاوت خوب در مدارج تحصیلی ،بسیار خوب عمل می کنند ولی شاهد کیفی که دلالت بر خلاقیت آنها بکند بسیار کم است ،به طور خلاصه پژوهشگران به یک رابطه یا همبستگی نسیبا کم بین هوش و خلاقیت دست یافته اند.

5-یکی از مهمترین ویژیگی افراد خلاق داشتن سلامت فکر است به طوری که همزمان در مورد یک مساله چندین فکر وراه حل را داشته باشند .

6-نسبت به پیش فرضهای قبلی تردید می کند و محدود به رسم و عادت نمی شود (استقلال فکری دارند)افراد حلاق نوعا هر چیزی را از دیدگاههای گوناگون بررسی می کنند و معمولا نسبت به وضعیت موجود احساس نارضایتی می کنند ، اولین قدم برای بهبود یک وضعیت ،شکوتردید به آن است.

نتیجه گیری

خلاقیت برای بقای هر سازمانی ضروری است ،در طی زمان ،سازمانها ی غیر خلاق از صحنه محو می شوند از طرف دیگر تداوم حیات سازمانها به بازسازی آنها بستگی دارد بدون باز سازی ،سازمان نمی تواند دوام زیادی بیاورد و باز سازی هم جز از طریق نوآوری که خود ثمره خلاقیت است ،میسر نیست ، بنابراین سازمانها برای ادامه حیات وبقای خود به باز سازی از طریق خلاقیت نیازمندند خلاقیت در سازمان کار نیروی خلاق است این نیرو ها ی خلاق  در تمام سازمانها به وفور یافت می شوند ،هنر مدیر موفق در این است که افراد خلاق را در سازمان شناسایی واز وجود آنها برای بهبود و باز سازی سازمان استفاده نماید.

 

  • نازنین موفق

خلاق بودن ،یعنی دیدن چیزهایی در عالم و آدم ،که به چشم دیگران نیاید ،آسان نیست همین که چیزی را متفاوت از دیگران به تصویر در آورید ،در زمره افرادی قرار میگیرید که انگشت شمارند .

اما آیا انسانها خلاق باسایر انسانها تفاوت دارند ؟آیا توانایی آنها ارثی است یا اکتسابی ؟شواهد دلالت دارند که هم وراثت وهم محیط،در بالندگی ورشد خلاقیت موثر است .

خلاقیت را باید صنعتی پنداشت که هر انسانی به در جاتی بدان موصوف است.آن چه ضروری است این است ،که باید زمینه تجلی این قوه رادر داخل اعضای سازمان ،خاصه در مدیران فراهم کرد.خلاقیت را نمی توان تابع منطق دوتایی و یا مقوله ای دو گانه به حساب آورد ، بدین معنا که بگویم انسانهایا واجد آن هستند ویا فاقد آن ،از سوی دیگر ،اگر چه هر کسی سهمی از قوه خلاقیت دارد،برخی کسان هستند که به علت داشتن توانایی های ذاتی ،این قوه را موفق تر از دیگران به کار می گیرند.

انسان خلاق در فعالیتهای فکری خود نرمش و انعطاف پذیری خاص دارد .او حود را پایبند حفظ و نگهداری وضع موجود که مطابق با نظر وی نیز هست نمی کند و پیوسته آماده و مستعد آن است که در نظر اتش تجدید نظر کند واما برعکس ،آن کسی که اندیشه خود را مطلق می انگارد ،اعتقاد آتشینی به منطق و صادق بودن نظراتش در باره جهان دارد.او نه  می خواهد نه می تواند مواضع فکری خودرا با اوضاع دائم التغیر متناسب کند و محکم به آنچه "به گمان او"درست است،می چسبد . چنین شخصی بر خلاف افراد خلاق انعطاف پذیری فکری ندارد وبسیارقالبی و کلیشه ای عمل میکند .

  • نازنین موفق

خلاقیت را قوه و استعداد ی می دانند که تصویر های ذهنی را با نحوی منحصر به فرد ،با هم ترکیب ویا این که رابطه ای غریب وغیر عادی میان

آنها ایجاد می کند ،البته باید گفت تصویر های ذهنی نباید فقط نو و بدیع باشند ،بلکه باید سودمند و مفید هم باشند .

نورمن مایر می گوید :

صرف خارق العاده گی و یا متفاوت بودن تصویر ذهنی ،نشانه خلاقیت و امتیاز آن نیست ،چون ،چه بسا که تصویرذهنی ، نشانه ای ناهنجاری روانی نیز باشد ،عدم درک این تمایز ،امکان آن را فراهم می کند که عالبا نبوغ را با جنون قاطی کنیم.شاخص ممتاز بودن راه حلهای خلاق آن است که عملی باشند ،یعنی این که با واقعیت در پیوند باشند "

یک نمونه خوب خلاقیت را می توان در دانشگاه "آدلنی"درنیویرک که به چشم دید .این دانشگاه قصد داشت که رشته مدیریت بازرگانی را به برنامه نحصیلی خود بیافزاید ،ولی در عین حال به این امر آگاه بود که افراد مشتاق به تحصیل در این دوره که از فعالان حوزه تجارت بودندواز شرکت های خود برای آموزشی کمک هزینه تحصیلی دریافت می کردند ،دچار کمبود وقت و محدودیت زمانی برای حضور در کلاس بودند .دانشگاه برای حل این مشگل باسعی و کوشش ،کلتاس هایی برای دانشجویاان فراهم کرد.کلاسها چها روز در هفته در قطار هایی که هر روزه به نیویورک رفت وآمد داشت،برگزار می شد

  • نازنین موفق

یکی از کارکرد های هر نظام آموزشی ایجاد و رشد خلاقیت در فرا گیران است .

از خلاقیت تعریف های زیادی مطرح شده است از جمله

خلاقیت توانایی دیدن چیزها در یک نظر نو وغیر معمول است (پاپالیا1988)

یک محصول یا پاسخ در صورتی خلاق است که برای مساله ای باز راه حلی جدید و مناسب ارائه دهد (آمابیل 1989)

خلاقیت توانایی حل مسائلی است که فرد قبلا حل آن ها را نیاموخته است . (مایر 1938-وایزبرگ1995)

خلاقیت مجصول فرد واحدی ،در یک زمان واحد و در جای خاص نیست بلکه عبارت از یک زیست بوم (اکوسیستم)است که همه ی اعضاء

و همه جنبه های محیطی آن در حال تعاملند .(هار نیگون 1990)

رشد و توسعه خلاقیت وابسته به عوامل مختلف فردی و اجنماعی مانند : هوش ،انگیزه خود باوری ،عواطف ،مدرسه و عوامل اجتماعی است.

  • نازنین موفق