انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

افراد خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟

افرادی که توانسته‌اند خود را بهتر بشناسند و خلاقیت‌های خود را کشف و پرورش دهند و از آن استفاده کنند، اخلاق و ویژگی‌های خاصی دارند. اغلب این افراد دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • افراد خلاق می‌خواهند هر چیزی را تغییر دهند و به تجربیات جدید برسند. آن‌ها از هر چیزی که زندگی را برایشان یکنواخت و تکراری می‌کند، دوری می‌کنند.
  • افراد خلاق باور دارند خیال‌پردازی به‌هیچ‌عنوان وقت تلف کردن نیست، بلکه بهترین روش برای کشف ایده‌های نو است.
  • افراد خلاق همیشه و در هر موقعیتی فرصت‌ها را درمی‌یابند و مدام به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند که به آن‌ها در تفکر خلاقانه کمک می‌کند.
  • افراد خلاق می‌دانند در چه ساعتی از روز ذهنشان عملکرد بهتری دارد و برنامه‌ی خود را مطابق با همان تنظیم می‌کنند. خیلی از افراد خلاق کارهای مهم خود را صبح خیلی زود یا آخر شب که ساعات طلایی نام دارند انجام می‌دهند.
  • افراد خلاق تنهایی و انزوا را دوست دارند و ما معمولاً افراد خلاق و هنرمندان را افرادی منزوی می‌دانیم، غافل از اینکه تنهایی می‌تواند سبب بروز تفکر خلاقانه و خلق بهترین کارها شود.
  • افراد خلاق از سختی‌های زندگی به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌ها با قرار گرفتن در سختی‌ها ذهن خود را به چالش می‌کشند و ایده‌های ناب تولید می‌کنند.
  • افراد خلاق دوست دارند خود را همواره در معرض تجربیات، احساسات و شرایط ذهنی جدید قرار دهند و این مسئله سبب بروز نتایج خلاقانه می‌شود.
  • افراد خلاق مانند کودکان بسیار کنجکاو هستند. آن‌ها همیشه حس کنجکاوی خود را حفظ می‌کنند و می‌خواهند در زندگی انتخاب کنند. این افراد از طریق مکالمه و پرسه زنی ذهن، به دنیای پیرامونشان نگاه می‌کنند و می‌خواهند بدانند چرا دنیا این گونه است!
  • افراد خلاق درباره‌ی اتفاقات پیرامون زندگی دیگران نیز کنجکاو هستند و می‌خواهند مردم را ببینند و حتی ممکن است ایده‌های ناب خود را از این راه به دست آورند.
  • ریسک‌پذیری بخشی از انجام کارهای خلاقانه است. خیلی از افراد خلاق با ریسک کردن در جنبه‌های مختلف زندگی خود به رشد و پیشرفت می‌رسند.
  • افراد خلاق به دنبال فرصتی برای بیان خودشان هستند. این افراد خود را در موقعیت‌های سخت و دشوار نشان می‌دهند و در حل مسائلی که دیگران نمی‌توانند انجام دهند پیش‌قدم می‌شوند.
  • افراد خلاق به‌طور ذاتی انگیزه دارند. انگیزه‌ی درونی آن‌ها برای عمل کردن، از میل درونی‌شان نشات می‌گیرد. روانشناسان می‌گویند افراد خلاق از انجام کارهای چالش‌برانگیز انرژی می‌گیرند که از نشانه‌های انگیزش ذاتی است. مطالعات نشان می‌دهد فکر کردن به دلایل اصلی برای انجام یک کار، برای تقویت و بالا بردن خلاقیت بسیار خوب است.
  • افراد خلاق از محدوده‌ی ذهنی خود بیرون می‌روند و برای به دست آوردن ایده و راه‌حل‌های جدید چارچوب‌های ذهنی خود را می‌شکنند.
  • افراد خلاق می‌دانند وقتی در حال نوشتن، نقاشی کردن و هر کاری هستند، احساس “غوطه‌ور شدن” در کارشان را دارند که به آن‌ها کمک می‌کند در بالاترین سطح از توانایی‌های خود اثری خلق کنند.
  • افراد خلاق تفکراتی مثبت دارند و از اینکه اطرافشان را پر از خوبی و زیبایی کنند، لذت می‌برند.
  • افراد خلاق می‌توانند فرصت‌هایی که دیگران قادر به درک آن نیستند را ببینند، این همان چیزی است که میان افراد خلاق با دیگران تمایز ایجاد می‌کند.
  • افراد خلاق می‌خواهند هر چیزی را تغییر دهند و به تجربیات جدید برسند.
  • افراد خلاق برای تمرکز حواس خود وقت صرف می‌کنند. از ورزش و مدیتیشن بهره می‌برند تا به ذهن خود نظم دهند و روی چیزهای جدید متمرکز شوند.

هرچند ممکن است شما خلاق باشید، همیشه مواقعی وجود خواهد داشت که احساس خواهید کرد خلاقیت در شما وجود ندارد، در این حالت شما نیاز دارید تا انگیزه‌ی خود را بالا ببرید و دست از تلاش برندارید تا بتوانید خلاقیت‌های خود را بروز دهید. راه‌ها و روش‌های مختلفی برای بالا بردن خلاقیت و تبدیل یک فرد عادی به یک انسان خلاق وجود دارد و هر کدام می‌تواند در جایگاه خود مؤثر و مفید واقع شود که در ادامه‌ی مطلب به این موارد اشاره خواهیم کرد.

زیاد خیال‌پردازی کنید

یکی از ویژگی‌های مشترک افراد موفق و خلاق خیال‌پردازی آن‌هاست. درواقع شما با خیال‌پردازی در دنیای غیرواقعی، مغز خود را به چالش می‌کشید، چیزهای غیرواقعی تصور می‌کنید و دریچه‌های مغز خود را به‌سوی ماورای هر چیزی که به آن می‌اندیشید باز می‌کنید، در این حالت احتمال بیشتری دارد ایده‌های ناب و خلاقانه‌ای به سراغ شما بیاید که در حالت عادی امکان آن وجود ندارد.

 با خیال راحت خود را سرگرم کنید، به اطراف خود نگاه کنید، روی یک شی یا شخص متمرکز شوید و داستانی را در پشت آن “شخصیت” ایجاد کنید. تخیل به‌عنوان یک تمرین خلاقیت مفیدی است که می‌تواند ایده‌های ناب را برای شما آشکار سازد، چیزهایی که شاید به فکر بقیه نرسد.

با دیگران مشورت کنید

خلاقیت‌های انسان‌ها زمانی بیشتر ظهور می‌کند که انسان در جمعی قرار گیرد که همه روی موضوع خاصی در ارتباط و بحث و گفتگو هستند. خود را در این موقعیت‌ها قرار دهید، با افراد خلاق ارتباط برقرار کنید و شروع به تبادل اطلاعات کنید. هر سخنی که بین شما ردوبدل می‌شود ممکن است جرقه‌های یک ایده‌ی نوآورانه و خلاق را در ذهن شما روشن کند و این امر می‌تواند خلاقیت شما را برای حل مسائل و یا کشف چیزهای جدید بالا ببرد.

 در این جمع‌ها حالت منفعلانه نداشته باشید، در بحث‌ها شرکت کنید، هر آنچه به ذهنتان می‌آید بازگو یا یادداشت‌برداری کنید تا بعداً در زمان بهتری روی آن‌ها تمرکز کرده و بیشتر فکر کنید. حتی می‌توانید بازی‌های رقابتی بین خودتان و دوستان یا همکارانتان ایجاد کنید و برای طرح یک ایده زمان بگذارید تا بیشتر از مغز خود کار بکشید، در این حالت است که ایده‌های جدید نمایان خواهد شد.

یادگیری از طریق همکاری و کنجکاوی، شما را به سمت خلاقیت هدایت خواهد کرد. زمانی که در مورد موضوعی تحقیق می‌کنید و با کارشناسان آن حوزه صحبت می‌کنید، احتمال بروز خلاقیت و ایده‌های نو افزایش پیدا می‌کند. درواقع وقتی مغز ورودی‌های جدید را دریافت می‌کند، می‌تواند آن‌ها را با موارد قبلی مرتبط سازد تا درنهایت، خلاقیت ایجاد شود.

ذهن خود را به چالش بکشید

بدترین و وحشتناک‌ترین ایده‌ها را انتخاب کنید. وقتی در موضوعی دچار چالش شده‌اید و نمی‌توانید راه‌حل خلاقانه‌ای ارائه کنید، می‌توانید از بدترین ایده‌های ممکن کمک بگیرید. در میان هر یک از این ایده‌های بد، به دنبال بهترین ویژگی هر ایده باشید و آن‌ها را در کنار هم قرار دهید. این کار می‌تواند ایده‌های جدید را برایتان آشکار سازد.

از افراد خلاق و معروف الهام بگیرید

زندگی‌نامه‌ی افراد خلاقی که ایده‌های ناب و نوآورانه داشته‌اند را بررسی کنید، کتاب‌های آن‌ها را بخوانید و روی رفتار و کارهایی که انجام داده‌اند فکر کنید، حتی بهتر است بگوییم می‌توانید از آن‌ها تقلید کنید. در این حالت شما بهتر می‌توانید از روش‌های بالا بردن خلاقیت که قبلاً توسط افراد خلاق امتحان شده‌اند آشنا شده و آن‌ها را بکار گیرید.

شما با خواندن زندگی‌نامه‌ی افراد خلاق با ویژگی‌های روحی و رفتاری آن‌ها آشنا می‌شوید و سعی می‌کنید این ویژگی‌ها را کسب کنید. نکته‌ی مثبت دیگری که در این روش وجود دارد این است که شما می‌توانید به مهارت‌های خود نیز پی ببرید، علایق خود را بهتر بشناسید و مسیر زندگی خود را تعیین کنید.

با مدیتیشن ذهن خود را آرام کنید

مراقبه یا مدیتیشن باعث افزایش توانایی شناختی می‌شود و این شامل خلاقیت است. مدیتیشن یا مراقبه، ذهن را متمرکز کرده، قدرت درک و حافظه را بیشتر می‌کند. شما با استفاده از مدیتیشن می‌توانید روی برخی احساسات و رفتارهای روحی خود که در مقابل خلاقیت قرار دارند و از ظهور آن جلوگیری می‌کنند مانند افسردگی، ترس، استرس و اضطراب و بی‌قراری کنترل داشته باشید و آن‌ها را کم کنید. می‌توانید از ورزش‌های دیگر مانند پیاده‌روی نیز استفاده کنید. در اینجا نکته‌ی اصلی و مهم، داشتن فعالیت‌های فیزیکی است که موجب بالا رفتن قدرت تمرکز و افزایش خلاقیت می‌شود.

کارها و فعالیت‌های جدید را تجربه کنید

همیشه در یک مسیر گام برندارید. این مسیر از پیش تعیین‌شده و تکراری می‌تواند قاتل افکار خلاقانه‌ی شما باشد و شما را در رکود قرار دهد. اگر مهندس هستند به دنبال فعالیت‌های هنری بروید، گیتار و پیانو را بیاموزید. کسب مهارت‌های جدید در زندگی می‌تواند درهای جدیدی را برای شما بگشاید که شاید خلاقیت شما در آن نهفته است و ممکن است با امتحان نکردن این فعالیت‌ها هیچ‌گاه پی به خلاقیت‌های خود نبرید.

اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید

عدم امنیت در توانایی‌های شما می‌تواند خلاقیت را سرکوب کند، به همین دلیل ایجاد اعتمادبه‌نفس مهم است. به پیشرفت‌های خود توجه داشته باشید، از تلاش‌هایتان تقدیر کنید و همیشه در جستجوی راه‌هایی برای پاداش خلاقیت خود باشید.

علایق خود را دنبال کنید

انجام دادن کارهای موردعلاقه سبب بروز خلاقیت و بهبود آن می‌شود. انجام کارهای موردعلاقه سبب می‌شود تا افراد از کار خود احساس رضایت داشته باشند و از آن خسته نشوند. وقتی مغز به مدت طولانی یا به‌صورت متداول درگیر یک موضوع شود، می‌تواند تمام جزئیات آن را بررسی کند و در آن موضوع خلاق شود. انجام کارهای موردعلاقه، باعث پرورش خلاقیت در آن موضوعات می‌شوند.

افکار مثبت داشته باشید و ترس را کنار بگذارید

تمرکز خود را بر روی حذف افکار منفی یا انتقاد از خود متمرکز کنید که ممکن است توانایی شما در پیشرفت مهارت‌های خلاقانه‌ی قوی مختل کند. افکار منفی و ترس بدترین دشمن خلاقیت هستند که می‌تواند از ایجاد ایده‌های جدید و خلاقانه جلوگیری کند. ترس از اینکه اشتباه کنید یا در تلاش‌های خود شکست بخورید می‌تواند پیشرفت شما را فلج کند. هر وقت خود را درگیر چنین احساساتی می‌کنید، به خود یادآوری کنید که اشتباهات فقط بخشی از روند هستند.

همه چیز را یادداشت کنید

همیشه یک دفتر یادداشت نزد خود داشته باشید زیرا افکار خلاقانه اغلب زودگذر ظاهر می‌شوند و شاید نتوانند مدت زیادی در ذهن ما دوام داشته باشند و خیلی زود پاک می‌شوند. از شرایطی که در دردسر افتاده‌اید، در تنگنا قرار گرفته‌اید و… استفاده‌ی بهینه ببرید. در این شرایط باور کنید که قدرت خلاقیت شما فزونی می‌یابد و می‌تواند راه‌های مفیدی برای حل مشکلتان فراهم کند. به افراد خلاق اطراف خود دقت کنید، ویژگی آن‌ها را در نظر بگیرید و از فعالیت آن‌ها بدون اینکه تقلید کورکورانه داشته باشید درس بگیرید.

خودتان را به چالش بکشید و فرصت‌هایی برای خلاقیت ایجاد کنید

هنگامی‌که مهارت‌های خلاقانه‌ی اساسی را ایجاد کردید، مهم است که به‌طور مداوم خود را به چالش بکشید تا بتوانید توانایی‌های خود را بیشتر کنید. به دنبال روش‌های دشوارتر باشید، موارد جدید را امتحان کنید و از همان راه‌حل‌هایی که در گذشته استفاده کرده‌اید استفاده نکنید. علاوه بر اینکه خودتان را به چالش می‌کشید باید خلاقیت خود را نیز ایجاد کنید. این ایده‌ی خلاقانه می‌تواند شامل یافتن یک پروژه‌ی جدید یا یافتن ابزارهای جدید برای استفاده در پروژه‌های فعلی که در دست دارید باشد.

به دنبال منابع الهام باشید

هرگز انتظار نداشته باشید که خلاقیت به‌خودی‌خود اتفاق بیفتد. به دنبال منابع جدیدی از الهام باشید که به شما ایده‌های تازه می‌بخشد و شما را در ایجاد پاسخ‌های منحصربه‌فرد برای سؤالات انگیزه می‌دهد. کتاب بخوانید، از یک موزه دیدن کنید، موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید یا با یک دوست در یک بحث و گفتگوی سرسختانه شرکت کنید و از همه مهم‌تر می‌توانید سفر کنید و تجارب زندگی خود را بالا ببرید. بهتر است بگوییم شما باید از هر استراتژی یا تکنیکی برای افزایش خلاقیت خود استفاده کنید.

سناریوهای جایگزین را در نظر بگیرید

هنگام نزدیک شدن به یک مشکل، از سؤالات “چه می‌شود اگر …” استفاده کنید تا هر سناریوی ممکن را در نظر بگیرید. اگر یک رویکرد خاص اتخاذ کنید نتیجه چه خواهد شد؟

با نگاهی به این گزینه‌های قبلی می‌توانید راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات تهیه کنید.

  • نازنین موفق

1-معلم----------به کار گیری روشهای نوین تدریس وارزشیابی بر مبنای شیوه های فراشناخت(نرم افزاری -سخت افزاری )

تحول در فرایند یاددهی -یاد گیری :کیفیت آموزش دوسویه -مشارکت - پآموزان در فرایند یادهی- یاد گیری

بستر سازی بروز خلاقیت و تمایل به نوآوری ،تفکر و طرح درس

3-معلم........هدایت و راهنمایی های تکمیلی در مورد نوآوری ها نتیجه گیری برای بهبود مدام شیوه های تدریس وارزشیابی وارزشیابی خلاقیت

  • نازنین موفق

برای بهروری افراد در مورد خلاقیت به دو شیوه می توان عمل کرد . فراهم ساختن محیطی که در آن افراد در زمینه کسب مهارت های بیشتر تشویق شوند و دیگر اینکه به بیشترین حد ممکن برسد . از دو شیوه یاد شده ،اختمالا انگیزه از اهمیت بیشتری برخودار است.زیرا در بدو امر ،شخص برای کسب مهارت باید دارای انگیزه کافی باشد و علاوه بر این انگیزه به فرد کگمک می کند تا برای خلق دستاورد های نوآورانه به یک کار مداومت ورزد .

چگونه می توان کاری کرد که افراد همواره دارای انگیزه کافی باشند،به گونه ای کخه آنان بر مهارت های خود افزوده ودر دراز مدت با مسایل با اهمیت سرو کار داشته باشند؟اگر افراد حرفه ای مد نظر باشند که آنها قبل از دارای انگیزه بوده و بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد .اما در مورد افراد جوانی که هنوز در حرفه خود تبحر کافی را به دست نیاورده اند . باید در وهله اول آنان را به کار خود علاقه مند ساخنه و آن گاه به استمرار در کار راغب سازیم اگر افراد از همان سنین آغاز ین عمر با مسایلی روبرو شوند که از لحاظ ساختاری مطلوب آنان است ،آن گاه شاهد خواهیم بود که کودکان بطور طبیعی به کار علاقه مند می شوند.

در سنین بالاتر ،مربیان ممکن است که نقش بیشتری را در این بین ایفا کنند ،مربی فردی است که کاملا به حرفه خود احاطه دارد و می تواند سر مشق دیگران قرار گیرد . از اظهارات افراد خلاق در مورد تاثیر "معلمان"اینگونه بر می آید که اشتیاق به دیگرافراد انتقال می یابد .علاوه بر این ،تعلیم گرفتن از مربیان باعث می شود که افرادبا "لم کار"آشنا شوند واز این بابت که کار در بلند مدت در خور پشتکار است و یا خیر ،اطلاعاتی را به دسنت آورند . بنابراین ،احتمال افزایش بازده خلاقانه به طریق مختلف وجود دارد،اما هیچ یک از این راهکارها در کوتاه مدت به دست نیامده و به نحو ساده ای انجام نمی گیرد .اگر بپذیریم که فرایند های عادی تفکر باعث   بیشرفت هایی در فرایند خلاقیت می شود ،بنابراین در مورد نحوه پیدایش آنها نیاز به نظر یه ای خاص نیست ،ما صرفا به نظریه کاملی از تفکر نیاز داریم . چگونه واز کجا می توان فهمید که تفکر عادی ما معمولی ترین نتایج را به بار می آورد؟چگونه می توان دریافت که زمان کندن علف های هرز و هنگام عمل فرارسیده است؟ چگونه می توان از مصالح موجود ،برای انجام کار استفاده کرد؟  چگونه یک فرد می تواند به پرسش پاسخ گویدو یا راهکار هایی را در این مورد ارائه دهد؟با پاسخ به این پرسش ها ،آنگاه می توان از فرایند های تفکر ،که در حیاتی ترین دستاورد های ساخت بشر متجلی است ،  پرده برداشت.                               

 

 

 

 

 

 

  • نازنین موفق

یکی از مفید ترین راههای رشد قوه خلاقیت ،تلفیق نا متجانس هاست و آن شیوه ای که سعی دارد عناصر متفاوت و بی ربط را با هم تلفیق کند تا از این رهگذر راه حلهای تازه ای برای مشکل پیدا کند. بدیهی است که خیلی از مشکلاتی که حادث می شوند،تازگی ندارند آنچه محل بحث است ، است  این است که مشکل را باید به شیوه ای تازه نگریست این دیدگاه  در جای خود ظرفیت و امکانی را برای عرضه راه حلها ی اساسا نو فراهم می کند .

برای یافتن نگرش های نو در مورد مشکلاتی که سابفه وقوع دارند ،ضروری است که شیوه های آشنایی نگاه کردن به مسایل را کنار بگذاریم. روش تلفیق نا متجانس ها به نحو گسترهای از تمثیل ، برای پیدا کردن شباهت و همانندی های موجود در کار کرد پدیده ها و روابط عیان آنها استفاده می کند ،برای نمونه ،تمثیل مستقیم ،می تواند با مقایسه وجود شباهت در واقعیات علم و فناوری ،راه حلهای تازه ای را کشف کند.

  • نازنین موفق

بشترین تلاش در زمینه پرورش خحلاقیت را می توان در حوزه کار های گروهی مشاهده کرد. بر جسته ترین شیوه گروهی عبارتند از روش طوفان فکری (سیال سازی ذهن )روش گودرنو روش تلفیقی نا متجانس ها :

روش صوفان فکری (بارش)

وجه شباهت روش طوفان فکری و روش گوردن در آن است که دوازده نفر برای مدت معینی پشت میزی می نشینند و سعی می کنند به طور آزادانه و فارغ از هر گونه عوامل باز دارنده ذهنی تا جایی که امکان داردبه ارائه روش ها بپردازند ،در این جلسه باب نقد وانتقاد در باره پیشنهاد ها کاملا بسته است و تمامی پیشنهادها یی کدر جلسه مطرح می کنند ،می نویسند تا بعدا راجع به آن به بحث وبررسی  بپردازند اما وجه تفاوت این دو روش در آن است که در شیوه طوفان فکری ،اعضای گروه در باره مشگل ،آگاهی دارند ورئیس جلسه طوفان فکری مشکل را به روشنی تمام بیان می کند ،به گونه ای که همه شرکت کنندگان به درک آن نائل آیند . سپس وی اعضای گروه را موظف می کند تا جایی که امکان دارد ذهنینت خود را در باره مشکل بیان کنند .

2-روش گوردن

ر.وش گودرن بر خلاف روش طوفان فکری ،فرصت های بیشتری را برای ارائه راه حلهای واقعا بدیع و تازه مهیا می کند . چون که رئیس جلسه از ماهیت و بطن مشکل آگاه است .او به جای اینکه مشکل را به روشنی برای گروه بیان کند ،فقط به طور غیر مستقیم بدان اشاره می کند . برای مثال رئیس جلسه در روش طوفان فکری ممکن است مشکل را بدین صورت بیان کند :مدرسه ما سال آینده فضای آموزشی کافی برای ثبت نام کنندگان احتمالی ندارد ،اما رئیس جلسه در شیوه گوردن ممکن است فقط عبارت های "فضای آموزشی"یا زیادی تعداد ثبت نام کنندگانرا بگویید ،هر چند در روش گودرن ائلاف وقت بسیار زیاد است و کمتر ناظر برهدف است،ولی فرصتی را برای شرکت کنندگان فراهم  می کند تا راههایی را بدون دخحالت فلج کنننده را ه حلهای سنتی کشف کنند.

این روش به جای آنکه با تغییر و تفسیر راه حلهای موجود ،برای اندیشه محدودیتی ایجاد کند.آن را مجاز می کند تا با آزادی کامل جولان دهد و تنها محدودیتی که برای اندیشه حادث می شود ناشی از دلالتهای ضمنی کلمه با کلماتی است که رئیس جلسه در اختیار شر کت کنندگان گذاشته است .

  • نازنین موفق

1- خلاقیت را می توان با آموختن راههای "خلاق شدن "و پرهیز از کار برد رهیافت هایی که در حل مشکلات معمولی است ،زیاد کرد . این روش که به نام "آموزش متمم"معروف است که در جستجو ی راه حلهای بدیع و نو است ،زمینه مساعدی برای رشد اندیشه های خلاق فراهم می سازد .

2-روش فردی دیگر "فهرست کردن ویژگیها"نام دارد .در این شیوه تصمیم گیرنده ،ابتدا ویژگیهای اصلی مربوط به راه حلهای موسوم را می یاید وسپس هر یک از ویژگیهای اصلی را جداجدا بررسی می کند وآنگاه تا جایی که ممکن است نسبت به تمیز هر کدام از آنها ،همت می گمارد ودر راستای همین تغییر هر طرحی را ولو آنکه خنده دار نیز باشد،بدون چشم پوشی فهرست می کند و وقتی که فهرست جامعه تهیه کرد و اشکالات را مشخص نمود گزینه های موثر و سودمند را انتخاب و بقیه را حذف می کند .

3-خلاقیت را همچنین می توان با جایگزین کردن ،تفکر عمودی ،با تفکر افقی یا زیگزاک از قوه به فعل در آورد . تفکر عمودی قویا عقلانی و منطقی است و دارای فرایند زنجیره ای اسنت که هر حلقه آن در یک توالی ناگسستنی در پی حلقه پیش از خود می آید.هر حلقه زنجیره این تفکر ،لزوما باید معتبر ودرست باشد .افزون برآن-تفکر عمودی فقط چیزی را گزینش وبررسی می کند که ذیربط با موضوع باشد .به عکس آن تفکر افقی در گستره سطح حرکت می کند و روبه سوی گوشه ها و جوانب داردو چنین نیست که راه حلی را بپروراند .بلکه به باز سازی و تغییر آن می پردازد .

تفکر افقی به صورت فرایند زنجیره ای نیست . برای مثال انسان ممکن است برای گشودن مشکلی به جای آنکه از محل شروع راه حلی که مرسوم است آغاز کند ،از نقطه آخر آن بیاغازد وسپس به مراحل ما قبل آن برگردد. هر مر حله از تفکر افقی لزوما درست و متعییر نیست ،زیرا جه بسا اقتضاءکند اتز مسیری انحرافی بگذرد تا اینکه جایی برسد که راه درست ،پدیدار واشکار گرددو در خاتمه اینکه تفکر افقی خود را پایبند اطلاعات مربوط با موضوع نمی کند و به عمد اطلاعات خارج از محدوده یا غیر مر بوط را به کار می گیرد تا شیوه جدیدی برای نگرش مشگل بیابد.

  • نازنین موفق