انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

سفرنامه انجمن تاریخ به نایین-طبس

روز سه شنبه 10/10/98 ساعت6:30 صبح به اتفاق جمعی از همکاران از ترمینال غرب تهران به مقصد نایین حرکت کردیم.

مناطق بازدیدی عبارت بودند از:

1/خانه پیرنیا:از اماکن سنتی نایین متعلقبه دوره صفویه و حاکم نشین نایین در آن دوره بود واچزایمختلف آن ورودی هشتی دالانهای متعدد ،غلامنشین ،ایوان شاهنشین اتاق نشیمن یاکرسی ،صحنیا حیاط ،گودالباغچه ،اتاقهای متعدد باغ گچبری های بسیار زیبا ا تصاویری از داستان های هفت پیکر نظامی و داستان خسرو شیرین و یوسف وزلیخا ،صحنه های شکارگاه

این خانه در حال حاضر به موزه مردم شناسی کویر تبدیل شده ودر فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

2-مسجد نایین :این مسجد سومین مسجدقدیمی ایران وقدمت آن1200سال قبل است در دوره آل بویه ستونها ی شبیه مسجدالنبی به آن اضافه شدهو این مسجد تک مناره است بین دوره سلجوقی و ایلخانی قسمتکمر پوش مخوص خانمها ست

قسمت سرداب از معماری دست کند بهره برده یعنی از سنگهای شفاف مرمر جهت انتقال نوربه داخل زیر زمین و گرم بودن ن در فصول سرد وسالخنک بودن آن در فصول گرم سال

بنا بسیار زیبا یی دارد مربوط به سال 711قمری است و با چفت وبست ساخته شده و هیچ میخی ندارد

قسمت پایاب وضوخانهبود . گچبری بسیار زیبا ی قسمت محراب شامل نقوش گیاهی و هندسی بسیار زیباو خطوط کوفی مشجر تحسین برانگیزاست . سردر بسیار زیبا با تزینات معماری و همنطور مناره مسجد هشت ضلغی در قاعده با ارتفاع 28متر 3 مسجد قدیمی ایران

3- نارین قلعه :این بنا در بافت تاریخیشهر نایین و قدمت آن به دوره اشکانیان میرسد و در دوره های بعد باعنوان دژ یا کهن دژ تو سعه یافته دور آن را خندق کنده اند به ارتفاع50 متر و چندین برج در گوشه های اضلاع آن قرار دارد و مصالح آن خشت خام است

پس از پایان بازدید های نایین به طرف طبس حرکت کردیم و ساعت 5/9 شب در رستوران ناردون طبس شام صرف شدو بعد به طرف هتل بهمن رفتیم و همسفران به اتاق هایشان هدایت شدند

صبح روز بعدمورخ 11/ 10 / 98پس از صرف صبحانه راهی منطقه ی بسیار اعجاب انگیز کال جنی شدیم کال به زبان محلی یعنی رودخانه که از دو قسمت خشک و قسمت رودخانه تشکیل شده است در امتداد این کال در دل دیواره دره وجود دارد که نشان از ارتباط آن با مراسم چله نشینی پیروان آیین میترایی در ایران باستان به طور کلی طبس بزرگترین شهر خاور میانه است و شرق و غرب آن حدود 450 کیلو متر فاصله دارند طبس آب فراوان دارد حتی آب اضافی دارد

از 14 روستای هدف گردشگری هفت تای آن در طبس قرار دارد

قلعه ها از زمان نادر شاه تا پهلوی اول خان نشین بوده اند.

رشته کوه های شتری حدود 3 هزار متر ارتفاع دارد.معروفترین سد قوسی دنیا است که حدود 800 سال قدمت دارد و به لحاظ ساخت جزء شگفتی های سد سازی جهان است.ارتفاع آن 63 متر و ضخامت دیواره آن بسیار زیاد است.و مربوط به دوره مغول است.

در روستای ازمیغان سیاه چادر هایی وجود دارد که از موی بز بافته شده اند و بسیار قابل انعطاف می باشند و داخل آن بسیار گرم است.

یکی از دیدنی های جالب قبر های رو باز اسپردنی یا سپردنی بود که شخص قبل از فوتش وصیت می کرد که مرا در کربلا یا مشهد .....دفن کنید . اینها مرده را روی زمین طاقی شکلی می گذاشتند تا پس از پوسیده شدن جسد استخوانهای آنرا در کیسه ای قرار دهند و به مسافرانی که از آن منطقه عبور می کردند می سپردند تا کیسه استخوانها را به سرزمینی که مد نظر بوده برسانند.که اینها قبر های روی زمین هستند.

و از دیدنی های دیگر آب انبار ها هستند که با لوله هایی سفالی و با ساروج بست و چفت شده اند و آب را به انبار ها منتقل می کنند. که این آب انبار ها دارای پله هایی بسیار محکم بوده و نور گیری کامل برای آمد و رفت افراد درآن  تعبیه شده بود.

از جاذبه های دیدنی دیگر منطقه کاه شور بود.که جایی عمومی برای آب های ورودی بوده است. و کاه ها را در آنجا می شسته اند.آب این بخش از طریق قنات ها تامین می شده است.اشکلک چربی : کوزه را با آن در آب فرو می کردند.

از دیگر دیدنی های طبس ارگ معروف آن است.که شامل پنج حیاط و حوض آب که صرفا جنبه نظافت داشته است.

هر خانه دو ایوان و حیاط داشته که یکی آفتابگیر برای فصل زمستان و دیگری حیاطی خنک برای تابستان با زیر زمین های خنکی که سرداب بوده اند . در فیلم پ مثل پلیکان شخصی به نام سید علی میرزا که از آخرین بازماندگان این  ارگ بوده بازی کرده است .لازم به ذکر است که چند قلعه مربوط به اسماعیلیان در این منطقه وجود دارد.

از دیگر دیدنی های طبس باغ گلشن است با پلیکانهای زیبا و وصف ناپذیر آن!

در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری بود که امیر محمدحسن خان عرب زنگویی ملقب به میرحسن خان، سومین حاکم تون (فردوس) و طبس، باغ زیبای گلشن را در انتهای خیابانی به همین نام بنا کرد. وی از سلسله خوانینی بود که توسط نادرشاه به حکوت طبس منصوب شده و زمام امور برای سال ها در اختیار آن ها قرار گرفته بود. میرزا خانلرخان اعتصام الملک در حدود سال 1255 شمسی ازطبس بازدید کرده و در نوشته هایش به نام میرحسن خان به عنوان سازنده گلشن یاد کرده است . زمان ساخت این بنا مصادف با آخرین روزهای حکومت لطف‌علی خان زند بود؛ روزهایی که آغا محمد خان قاجار نیز تلاش می کرد که به حکومت برسد. به همین دلیل کارشناسان، قدمت این باغ را اواخر زندیه و اوایل قاجاریه می دانند و تاریخ خاصی را برای آن در نظر نمی گیرند. یک نکته منحصربه‌فرد در باغ گلشن که تنها در تاج محل هند مانند آن تکرار شده، این است که باغ به صورت مربع است، یعنی طول و عرض باغ با هم برابرند و خیابان‌های موازی، طول و عرض این باغ را به هم متصل می‌کنند. ساختمان سردرب باغ گلشن در زلزله ویرانگر شهریور ۵۷ طبس به کلی از بین رفت که اکنون همانند گذشته بازسازی شده‌است.

از دیگر دیدنی های طبس بازار زیبای آن است که با معماری سنتی و مغازه های صنایع دستی مس و شیرینی فروشی های پر جاذبه توجه همه را به خود جلب می کند.و گردشگران می توانند با خرید زیور آلات ،خرما، شیرینی و انواع حلوا از سوغاتی های زیبای این بازار استفاده کنند از جمله شیرینی های معروف شیرینی روورکرده: (Roo Var Karde)که از محبوب ترین و معروف ترین شیرینی محلی طبس می باشد.  این شیرینی از دو لایه نان که بین آنها حلوایی مخصوص از شیره ی خرما قرار میگیرد تهیه می شود و بین مردم طبس بسیار محبوب و خوشمزه است.

     یکی دیگر از مناطق دیدنی طبس کویر حلوان یا خیر آباد است. که حدود 30 کیلومتر طول دارد و تپه های شنی و ماسه ای آن حدود 150 متر ارتفاع دارد.که به محض آمدن باد چهره این تپه ها تغییر می کند. در کویر یا دغ (در فرهنگ فارسی معین و عمید‘ دغ به معنی زمینی که علف و گیاه در آن نروید آورده شده است) میدانهای وسیعی از شن وجود دارد که برای استفاده در سافاری و شتر سواری برای علاقه مندان مناسب می باشد.

       دوستان ما، سر شار ازهیجان  انرژی دو روزه ی سفر به دل کویر ،در ساعت 14 با این خطه زیبا خداحافظی کردند و پس از طی 512 کیلومتر، نیم شب پنج شنبه، ساعت 2 به شهمیرزاد رسیدند  و در خانه معلم اسکان یافته و صبح روز بعد با دیدار از منطقه بوم گردی سرای ایل سنگسر و خرید از بازار این شهر، راهی گرمسار شدند. پس از تناول غذای ظهر در مجتمع زیبای ستاره کویر گرمسار، به سوی تهران عزیمت نمودند.

با آرزوی سلامتی و دیدار مجدد دوستان

شکوفه نیک نفس

  • نازنین موفق

گزارش سفر انجمن معلمان تاریخ

به استان همدان (نهاوند - تویسرکان)

شراره معتمدی

 

بیست و نهمین سفر انجمن

 

در تاریخ سه شنبه 25/4/98 بیست و نهمین سفر علمی و سیاحتی اعضای  انجمن تاریخ برای دومین بار به استان همدان با هدف بازدید از مکان های تاریخی شهرهای نهاوند و تویسرکان انجام گردید. آغاز حرکت سفر در ساعت 7 صبح با حضور حدود 40نفر از اعضای انجمن تاریخ شهرستان های تهران بود   در بین راه مسئولین محترم انجمن با انجام مسابقه عملی و فرهنگی و ارائه مطالب پیرامون مکان های مورد نظر جهت بازدید و جشن تیرگان و مراسم مخصوص به آن در نزد ایرانیان ......... سختی مسیرسفر را کوتاه و آسان نمودند .

اولین توقفگاه  فبل از رسیدن به مقصد در استان مرکزی شهر مشاهیر علم و ادب یعنی تفرش بود. مکان های بازدید شده :

 

امامزاده ابوالعلی

بین باغها و بستانها گنبدی است باستانی که مدفون در این گنبد سیدجلیل و پارسا و باتقوایی از احفادعلی بن جعفرع . یکی از جاذبه های گردشگری شهر تفرش، امامزاده ابوالعلی است. این امامزاده از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است که در نیمه اول قرن پنجم هجری در تفرش رحلت کرده است. در کتاب سیمای میراث فرهنگی ساخت بنا به دوران ایلخانی(سال987هـ.ق) باز می گردد. 

 

موزه فرهنگ و هنر نصیر

در این موزه آثار فرهنگی، هنری و تاریخی تفرش وجود دارد.این مکان زادگاه ، آرامگاه و موزه استاد زین  العابدین نصیر می باشد ایشان بنیانگذار مدرسه نوین در تفرش،  و مولف کتاب های درسی سراسری ابتدایی در آن زمان و مدیر روزنامه رضوان بودند .

 

آرامگاه دکتر حسابی

پروفسور حسابی پدر علم فیزیک ایران که دارای 5 لیسانس در رشته­های ادبیات، ریاضیات، ستاره‌شناسی، زیست‌شناسی از دانشگاه آمریکایی بیروت، مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه فرانسوی بیروت، لیسانس مهندسی برق از دانشکده برق پاریس و لیسانس مهندسی معدن از مدرسه عالی معدن پاریس بود و دکتری فیزیک خود را نیز از دانشگاه سوربن فرانسه در سال 1305 دریافت کرد. 

پس از بازدید از مناطق فوق جهت صرف نهار و اقامه نماز اعضای گروه عازم حمام قدیمی و تاریخی تفرش که امروزه با تغییر کاربری تبدیل به رستوران گشته، و نیز مسجد قدیمی و زیبای تفرش شدند.

 

مسجدجامع ششناو

از جمله مساجد قدیمی استان مرکزی است که در محله فَم شهر تفرش واقع شده‌است. بنای اولیه مسجد از آثار دوره سلجوقی است که در دوره‌های بعد قسمت‌هایی به آن اضافه شده‌است. علت انتخاب نام شش ناو برای مسجد وجود قناتی در زیر مسجد است که توسط شش عدد ناودر بیرون مسجد و پس از عبور از زیر درخت چناری بزرگ و قدیمی، تقسیم شده و به محله‌های اطراف جریان پیدا می‌کند قدمت قنات به قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد.

کاروان این سفر پس از دیدن آثار فوق در شهرپدران علمی ایران مسیر سفر خود را به سمت استان همدان ادامه داده در شهر همدان فرصتی مجدد برای دیدار از برخی بناهای تاریخی این شهر ،بخصوص برای کسانی که در اولین سفر به استان همدان شرکت نداشتند مکان های چون آرامگاه بابا طاهر و بو علی سینا، گنبد علویان . . . .. در روز 26/4/98 در ادامه بازدید ها به نهاوند حرکت نموده و از آثار تاریخی این منطقه دیدار بعمل آمد .

 

روستا دهفول

دهفول (ده فول)ویا در گویش محلی (دیپیل) :این روستا در بین راه اسفالته نهاوندبه کرمانشاه میگذرد ودر امتداد ان شهر برزول و گیان قرار دارد. در این روستا حمام قدیمی بسیار تاریخی است و یک حمام جدید نیز ساخته شده‌است. اثار قدیمی بسیاری را از دل خاک بیرون برده‌اند که نشانگر قدمت این روستای سبز وزیبا دارد.در کناره رودخانه که تقریبا مسیر پر پیچ وخمی و پستی و بلندی زیادی دارد حیات وحش زیبایی دارد .

 

 تپه گیان

تپه گیان نزدیک نهاوند و در جنوب غربی شهر گیان و ۲ کیلومتری سراب گیان است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی قابل بازدید و تحقیق می‌باشد. باستان شناسان قدمت این منطقه را ۳۷ قرن قبل از میلاد می‌دانند.

برای اولین بار هرتسفلد در تپه گیان یک نوع سفال منقوشی می‌بیند که بنا به اظهار وی نمونه‌هایی از آن سفال‌ها را در سال ۱۹۳۶ میلادی نزد عتیقه فروشان همدان دیده بود. و کاوش‌های وسیع تری را در این محل انجام گردید.

ساکنان گیان در آن زمان از اقوامی به نام کاسی‌ها بودند.که قبل از ورود آریایی‌ها در مناطق غربی ایران مثل لرستان کنونی و دشت گیان زندگی می‌کردند. بسیاری از آثار بدست آمده از حفاری‌های این تپه هم‌اکنون در موزه‌های بزرگ دنیا مانند لوور و ایران باستان نگهداری می‌شوند که از آن جمله می‌توان به جام زرین و ظروف سفالی منقوش اشاره کرد.

 

حمام قدیمی نهاوند : (حمام حاج آقا تراب)

 از بناهای عام المنفعه بجا مانده از اوایل دوران قاجار می باشد با وسعت تقریبی 670 متر شامل دو بخش مردانه و زنانه می باشد که هر کدام نیز فضاهای دیگری چون حمام های سرد و گرم ، هشتی ارتباطی ، خزانه و تون خانه را دارا می باشد این حمام به حمام دو قلو شهرت دارد این بنا از مهمترین آثار تاریخی استان همدان و شهرستان نهاوند محسوب می گردد وبه عنوان موزه مردم شناسی به معرفی آداب و رسوم گذشتگان می پردازد.

 

 بازار سنگ میل

بازار سنتی نهاوند دارای جایگاهی ویژه در اقتصاد شهرستان است و از گذشته تا به حال در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ارتباطی نقش داشته است سبک معماری این بازار متاثر از شرایط جغرافیایی منطقه است و با ویژگی‌های بازارهای ایرانی کاملا هماهنگی دارد بازار نهاوند یک اثر تاریخی و فرهنگی است که در طول زمان شکل گرفته و هویت یافته و خود امروز هویت بخش شهر شده است و همین امر باعث شده که این محور تاریخی و تجاری امروزه دارای ارزش میراثی و نقش گردشگری باشد.

در روز 27/4/98 کاروان سفر انجمن عازم دیدار آثار واماکن تاریخی شهر تویسرکان در استان همدان شدند .

 

 خانه مسعودیه

در حدود150 سال پیش گروهی از نوادگان عباس میرزا ، نایب السلطنه ناکام فتحعلیشاه قاجار در محله ای به نام قلعه در شهر تویسرکان زندگی می کردند . بانی این قلعه شیخعلی میرزا معروف به شیخ الملوک فرزند فتحعلیشاه بوده است. یکی از خانه های باقی مانده از محله شاهزادگان تویسرکان خانه مسعودی است . تاریخ احداث این بنا بر روی کتیبه موجود در اتاق شاه نشین 1292ه ق ذکر شده است . مهمترین بخش خانه مسعودی اتاق شاه نشین است . تمامی دیوار ها و سقف این اتاق پوشیده از گجبری و نقاشی و آیینه کاری است و یکی از معماری های نادر ایرانی بحساب می آید .

یکی از خانه های تاریخی دوره قاجار در شهرستان تویسرکان است که در مرکز شهر تویسرکان واقع شده است. این خانه در حال حاضر به عنوان موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان مورد استفاده قرار گرفته. این اثر در تاریخ 27/10/1377  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

خانه اقتداری

 خانه اقتداری مربوط به دوره قاجار است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه اقتداری با چهار حیاط مرکزی به جای مانده از دوران قاجاریه، که این روزها با عنوان خانه صنایع دستی هم شناخته می شود، میزبانی رویایی و خاطره انگیز برای مسافران و گردشگران نوروزی شده است.

 

بازار قدیمی شهر تویسرکان

بازار سر پوشیده تویسرکان که در مرکز این شهر قرار دارد، اثری تاریخی و به جای مانده از دوران صفویه است و گفته می شود در ۳۷۰ سال پیش بنا شده است. در این بازار  یک راسته اصلی و چهار راسته فرعی قرار دارد که با اندک توجهی می توان در انتهای هر کدام از این راسته ها یک بنای تاریخی همچون مدرسه شیخ علیخان زنگنه، مسجد باغوار، مسجد جامع و حمام خان را دید. 

 

آرامگاه شیخ رضی

 میر رضی آرتیما از عرفا و سرایندگان معروف عصر شاه عباس صفویه بوده است . رضی‌الدین آرتیمانی شاعر معروف عصر صفوی است؛ که برای مدتی از میرزایان شاه عباس صفوی نیز بود و به همین دلیل او را «میر» یا «میرزا» رضی الدین می‌نامند وی در قریه آرتیما از توابع تویسرکان چشم به جهان گشوده است . نام او محمد و متخلص اش رضی است میر رضی در سال 1037 هق چشم از جهان فرو بسته و در محل خانقاهش به خاک سپرده شده است ساختمان آرامگاه وی اثری است از دوران معاصر مهمترین آثار وی ساقی نامه و سوگند نامه می باشد.

 

آرامگاه حیقوق

حیقوق نبی از انبیاء دوازده گانه بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) است. وی نامش در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و دارای شان و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود می باشد و برای مسلمانان نیز بسیار قابل احترام است . این پیامبردر حدود 700 سال  ق م مسیح و در زمان دانیال نبی
می زیسته است . ساختمان کنونی آرامگاه وی اثری از دوره سلجوقیان ( قرن 7 ه.ق ) است.

 

روستای تاریخی ورکانه

محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان دارای مناظر و چشم ‌اندازهای زیبایی است که می‌تواند به عنوان محوری توریستی مطرح شود. این روستای زیبا دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است . روستای ورکانه در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته و عموما به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر به شمار می‌رود.

ورکانه روستایی در نزدیکی شهر همدان است. روستای ورکانه همدان به عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته است.

علت نامگذاری روستای ورکانه در گویش کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است. ورکانه نیز به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه می‏باشد. روستای ورکانه همدان یکی از 6 روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شد.

جاذبه های روستای ورکانه عبارتند از:

 ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی، آرامگاه امامزاده غیب، مرکز پرورش اسب روستا و خانه پروفسور توفیق موسیوند

یکی از  خانه های قدیمی در این روستا زادگاه پروفسور توفیق موسیوند، مخترع نخستین قلب مصنوعی در جهان می باشد. او در سال ۱۳۱۵ در این روستا متولد شد و تا سن ۱۴ سالگی برای کمک به خانواده‌ به چوپانی مشغول بود. تلاش و پشتکار وی و پیمودن مسیر ورکانه به همدان برای تحصیل باعث شد تا به عنوان دانشمند برتر جهان شناخته شود و  اختراعات بسیاری را از جمله  قلب مصنوعی کنترل از راه دور، تعیین DNA  انسان با اثر انگشت و بدون نیاز به خون‌گیری و ۱۴ اختراع پزشکی دیگر را به ثبت برساند. عالی‌ترین مقام علمی وی بنیانگذار درمان پزشکی از راه دور، رئیس بخش قلب و عروق انستیتو تحقیقات قلب دانشگاه اوتاوا از جمله عناوین علمی وی در دنیا می باشد.

درتاریخ 28/4/98 کاروان انجمن تاریخ با بهرمندی علمی تاریخی و سیاحتی این سفر به مبدا حرکت خود بازگشتند مسئولین انجمن در مسیر بازگشت با طرح سوالاتی از مناطق دیده شده و برگزاری مسابقه بین همراهان در این سفر بهرمندی علمی این سفر را دو چندان خوشایند تر نمودند .

  • نازنین موفق

ر

عوامل موثر و شرایط سیاسی-اجتماعی قیام و پیروزی عباسیان

لادن رمضانی

 

بنی عباس از نوادگان عباس عموی پیامبر بودند و بطوریکه خواهیم دید از این وابستگی به خاندان رسالت به خوبی در جهت رسیدن به قدرت استفاده کردند و حتی شعار معروف «الرضا من آل محمد (ص)» را به سود خویش در هنگام رسیدن به خلافت تفسیر و توجیه کردند و مردمی که از ظلم و جور مأموران ستم پیشه اموی به تنگ آمده بودند در مبارزات عباسیان علیه بنی امیه، در کنار بنی عباس ایستادند و با تمام توان آنها را در این مبارزه یاری و همراهی کردند و بدون شک آنها در این کار رضایت خدا و رسول او را در درجه‌ی اول و دستیابی به عدالت اسلامی را در درجه‌ی بعد طلب می‌کرده‌اند، ولی بعدها با کمال تعجب می‌بینند که نه تنها بنی عباس به عدالت اجتماعی و اسلامی توجهی ندارند بلکه حتی با نزدیکترین افراد به رسول خدا ، یعنی علویان با ظلم و خشونت و قساوت رفتار می‌کنند، در این باره شاید سخن یکی از قیام کنندگان علیه عباسیان ـ شریک بن شیخ مهری ـ به روشنی این مطلب را اثبات کند. وی پس از به قدرت رسیدن بنی عباس در بخارا علیه آنان دست به قیام زد و گفت: «ما با آل محمد (ص) بیعت نکرده‌ایم که خونها را بریزیم و به غیر حق عمل کنیم.» و این به خوبی نشان می‌دهد که مردم از نزدیکی بنی عباس با خاندان پیامبر چه برداشتی داشته‌اند و چگونه این نسبت مایه‌ی قوت کار عباسیان شده است.

پیش از ظهور اسلام بین بنی هاشم و بنی امیه بر سر ریاست خانه کعبه اختلاف بود مخصوصاً بعد از ظلم‌های معاویه و یزید نسبت به علی بن ابیطالب(ع) و اولاد او، دامنۀ این اختلافات توسعه بیشتری پیدا کرد تا جائیکه به انقراض حکومت بنی امیه منجر شد، البته سقوط بنی امیه دلایل دیگری نیز داشت، از جمله تعیین جانشینان متعدد که موجب اختلاف و دشمنی در خاندان اموی گردید، اختلاف و تعصبات قبیله‌ای میان تیره‌ها و طوایف مختلف عرب شمالی و جنوبی که زمینه مناسبی برای فعالیت عباسیان فراهم کرد، جانبداری متعصبانه امویان از عنصر عربی و تحقیر اقوام دیگر نظیر ایرانیان و نهضتهای سیاسی و مذهبی که با امویان مخالفت می‌کردند موجبات ضعف دولت اموی را فراهم کرد.

بنی امیه تعصب نژادی شدیدی داشتند ، به نحوی که نه تنها عرب را از عجم برتر می‌دانستند بلکه حتی در میان خود اعراب نیز تبعیض روا می‌داشتند و قریش را در میان اعراب و بنی امیه را در میان قریش برتر می‌دانستند و این سیاست تبعیض آمیز از دو سو برای آنان مشکلاتی را به وجود آورد: از سویی جماعت مسلمان غیر عرب ـ به ویژه ایرانیان که خود را صاحب فرهنگی برتر از اعراب می‌دانستند ـ از این برخورد غیر عادلانه و تبعیض آمیز به شدت آزرده و ناراضی بودند و دعوت هر قیام کننده‌ای علیه حکومت بنی امیه را لبیک می‌گفتند ، که از آن جمله می‌توان به شرکت فعالانه‌ی ایرانیان در نهضت مختار و همراهی با یحیی بن زید و از همه مهمتر و تأثیر گذارتر، همراهی آنان با ابو مسلم خراسانی در سرنگونی حکومت بنی امیه اشاره کرد.

مرگ هشام بن عبدالملک و نزاع میان امویان شام و آشفتگیهای بسیار عراق و خراسان، اوضاع را برای فعالیت داعیان فراهم کرد. در ۱۲۷ق عبدالله بن معاویه از طالبیان قیام کرد ودر برخی مناطق مرکزی ایران تسلط یافت . شماری از عباسیان همچون عیسی بن علی، سفاح و منصور به او پیوستند.

در ۱۲۹ق شماری از بزرگان علوی و عباسی در مکه درباره گزینش خلیفه مذاکراتی داشتند. این گفت‌وگوها به جایی نرسید اما بعدها رقبا از این جلسه بهره‌برداری سیاسی کردند. بنا به نقلی ابراهیم امام درصددِ بیعت با محمد بن عبدالله نفس زکیه بود که به انجام نرسید.  پس از مرگ بکیر بن ماهان در اواخر ۱۲۶ق، بنا به وصیتش، دامادش ابوسلمه خلال رهبری داعیان را به عهده گرفت. با پیوستن ابومسلم خراسان به داعیان و استقرار وی در خراسان، دعوت ضداموی وارد مرحله مهمی شد. هنگامی‌که مروان با آشوب‌های فراوان روبرو بود، ابومسلم در خراسان اهداف خود را پیش می‌برد.

خراسان آماده فعالیت برای آنها بود. ابو مسلم خراسانی از مهمترین داعیان بنی عباس بود وی نژاد ایرانی داشته و در مسافرتی که به کوفه داشت در سلک داعیان عباسی در آمد. او را به خراسان فرستادند تا در کار دعوت بکوشد. وی موفق شد از سال 129 بتدریج نیروهایی را فراهم کرده و بر ضد نصر بن سیار حاکم اموی خراسان بسیج کند. در خراسان هزاران تن از اعراب ساکن بودند آنان اختلافات قبیله ای خویش را همچنان حفظ کرده و میان آنها که شامل اعراب جنوبی یا قحطانیان و اعراب شمالی که عدنانی بودند نبرد بر قرار بود. ابو مسلم از این اختلافات بهره فراوان برد و با جرات و جسارتی که داشت بزودی خراسان را از دست امویان خارج کرد .

به نظر می‌رسد نارضایتی مردم از حکومت اموی، قیام‌های مردمی، نزاع‌های قبیله‌ای، درگیری‌های داخلی و در نتیجه ضعف داخلی، از عوامل اصلی سقوط بنی امیه می‌باشند. به طور کلی می توان علل سقوط بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس را به دلایل درگیری های خاندان اموی، ولایت عهدی دو نفره، درگیری های قبایلی، عرب گرایی امویان و اختلافات مذهبی دانست.

از سوی دیگر سیاست تبعیض نژادی بنی امیه در برتری قایل بودن برای وابستگان خویش در میان اعراب، مخالفتهایی را در میان اعراب نیز علیه بنی امیه برمی‌انگیخت و در حقیقت یکی از مهمترین عوامل در پیروزی قیام ابومسلم همین اختلافات داخلی میان اعراب ساکن در خراسان بود که ابو مسلم توانست زیرکانه از این اختلافات به نفع قیام خویش بهره گیرد، در این باره یعقوبی می‌نویسد: قدرت کرمانی در خراسان بالا گرفت و جنگ میان او و نصر بن سیار ادامه یافت و کرمانی بر نصر بن سیار پیروز آمد و بیشتر امر کرمانی در دست ابو مسلم خراسانی بود. جماعتی از بزرگان مرا خبر دادند که هر گاه کرمانی و نصر بن سیار برای نبرد روبرو می‌شدند، ابو مسلم می‌گفت، خدایا هر دو را شکیبایی ده و هیچکدام را پیروز مگردان.

انقلاب عباسیان در خراسان در روز پنج شنبه بیست و پنجم رمضان سال 129 ق توسط سلیمان بن کثیر اعلام شد. پیروان عباسی پیرامون ابومسلم جمع شدند و لباس و پرچم های سیاه را به عنوان شعار برگزیدند و به سیاه جامگان معروف شدند و این قیام از روستای سفیذنج آغاز شد. ابومسلم برای خود لقب «امیر آل محمد» را برگزید و با کمک ابوسلمه خلال در کوفه که به او «وزیر آل محمد» می گفتند، توانست به تدریج قسمت های عظیمی از خراسان و نواحی مرکزی ایران را توسط سردار عباسیان قحطبة بن شبیب به تصرف در آورد.

منابع:

احمد بن ابی یعقوب، یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران ۱۳۶۶

بیات، عزیز الله؛ تاریخ ایران از ظهور اسلام تا دیالمه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی ، 1370

محمد جریر طبری، تاریخ طبری، ترجمه محمد پاینده، نشر اساطیر، 1375

عبدالعزیز دوری و عبدالجبار مطلبی، اخبار الدوله العباسیه، بیروت، ۱۹۷۱

ابوالحسن علی بن حسین  مسعودی، مروج الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران ۱۳۶۵

 

[1]* سرگروه تاریخ استان و دانشجوی کارشناسی ارشد

  • نازنین موفق