انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

1-از آنجا که سیستم آموزشی کشور ،از سالها قبل ،همواره ویا دربیشتر مواقع تنها بر بعد آموزشی و محور آموزش،استعداد بوده و تقریبا تنها رابطه یک سویه بین معلم و شاگرد برقرار بوده است ،انتظارات از شاگردان محدود به این زمینه بوده ودر نتیجه تعاملی به معنای کلمه وجود نداشته است. حتی رابطه ومراجعه اولیا نیز فقط در چار چوب مسایل و نیاز های آموزشی صورت گرفته است.

اگر چه در سال های اخیر طرح ها ،اقدامات وکوشش هایی برای پیاده سازی وروشها ی فعال ارایه شده ، اما همچنان محور آموزشی ،محور اصلی این رویکرد های جدید را تشکیل  می دهد

2-تعلیم و تربیت ابعاد چند گانه دارد ، چند وجهی است . چند وجهی بودن این مقوله این مطلب را یاد آوری می نماید که شاگرد را نباید فقط "دانش "آموزدر نظر گرفت . بلکه او همزمان ،"تربیت"آموز و "شخصیت "آموز نیز می باشد.

1/2-دانش آموز ی ------برای--------کسب دانش و رسیدن به دانایی در جهت شکوفایی و ارتقای بینش فردی

2/2-"تربیت "آموزی -------------برای -------------کسب رفتار های هنجار خانوادگی و اجتماعی

3/2-"شخصیت" آموزی ------------برای ----------کسب اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری

3-برای پرداختن به تعلیم و تربیت چند وجهی ،لازم است فرآیند تعامل فعال و سازنده برنامه ریزی شود تا شاگردان ، مدرسه را تنها محلی برای انباشت و حفظ اطلاعات وآزمون در خود به حساب نیاورده ورابطه ای بر پایه اعتماد سازی دوسویه شود و باید توجه داشت که فرایند باید به تدریج اجراوشکل گیرد ویکباره نمی توان انتظازات زیادی را مد نظر داشت.به تدریج زمینه های "نزدیک تر شدن"دانش آموز وبه محیط مدرسه و معلم ها فراهم شودوحریم ومرز طرفین تعامل حفظ شود .

4-فرآیند تعامل فعال و سازنده باید بر مشارکت هر چه بیشتر شاگردان تاکید داشته باشد .شاگرد باید احساس کند مفید است و مشارکت او در تمامی امور مدرسه مانند توجه او به امور شخصی خودش می باشد چنانچه احساس نماید که مفید بودن او از سوی مدرسه تشخص داده می شود وبر ای مشارکت او اهمیت قایل هستند ،اعتماد سازی و روابط نزدیکتر و عاطفی بر قرار می نماید و مدرسه را برای خود و در کنار خود می خواهد و نه آن را مقابل خود حس کند.

5-می بایست زمینه ها ایجاد فرآیند تعامل فعال و سازنده را فراهم سازی نمود :

1/5-در وجه آموزشی :به کار گیری هر چه بیشتر روشهای فعال تدریس و مشارکت دادن دانش آموزان .

روشهای همیاری ، اهمیت به فعالیت های فوق برنامه آموزشی به منظور ایجاد زمینه گسترده تر و فرصت های بیشتر تعامل با دانش آموزان،برقراری میز گرد های علمی و آموزشی ومیز گرد های بحث و گفتگو ی روان و بدون تشریفات رسمی کلاس با دانش آموزان ودر سطح کلاس و نیز باز دید های علمی

2/5-در وجه تربیتی و شخصیتی -ضمن کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت و سطح فرهنگی ، اقتصادی و ارزشی و اعتقادی خاتواده دانش آموزان و به تناسب آنها ، می توان با استفاده از میز گرد هایی در سطح کلاس وبا تعداد مخدود ویا انفرادی ، نسبت به ارتقای سطح رفتاری و شخصیتی و مسئولیت پذیری و اعتماد سازی اقدام نمود (روانشناسی تربیتی )

6-لازمه موفقیت این گونه فرآیند ها ،فراهم نمودنن امکانات زمانی ،مکانی،سخت افزاری و نرم افزاری است و می بایست به گونه مستمر حاصل و نتیجه فرایند ،مورد سنجش و باز بینی قرار گیرد . همان گونه که اشاره شد ،پیاده سازی فرآیند باید به تدریج صورت گیرد و درجه بندی شده و پلکانی،سطوح تعامل با دانش آموزان برنامه ریزی شود . نتیجه و ماحصل هر سطح از تعامل ،مبنای صعود به سطوح بالاتر می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

  • نازنین موفق