انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

روشهای گروهی برای برانگیحتن خلاقیت

پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۱۵ ب.ظ

بشترین تلاش در زمینه پرورش خحلاقیت را می توان در حوزه کار های گروهی مشاهده کرد. بر جسته ترین شیوه گروهی عبارتند از روش طوفان فکری (سیال سازی ذهن )روش گودرنو روش تلفیقی نا متجانس ها :

روش صوفان فکری (بارش)

وجه شباهت روش طوفان فکری و روش گوردن در آن است که دوازده نفر برای مدت معینی پشت میزی می نشینند و سعی می کنند به طور آزادانه و فارغ از هر گونه عوامل باز دارنده ذهنی تا جایی که امکان داردبه ارائه روش ها بپردازند ،در این جلسه باب نقد وانتقاد در باره پیشنهاد ها کاملا بسته است و تمامی پیشنهادها یی کدر جلسه مطرح می کنند ،می نویسند تا بعدا راجع به آن به بحث وبررسی  بپردازند اما وجه تفاوت این دو روش در آن است که در شیوه طوفان فکری ،اعضای گروه در باره مشگل ،آگاهی دارند ورئیس جلسه طوفان فکری مشکل را به روشنی تمام بیان می کند ،به گونه ای که همه شرکت کنندگان به درک آن نائل آیند . سپس وی اعضای گروه را موظف می کند تا جایی که امکان دارد ذهنینت خود را در باره مشکل بیان کنند .

2-روش گوردن

ر.وش گودرن بر خلاف روش طوفان فکری ،فرصت های بیشتری را برای ارائه راه حلهای واقعا بدیع و تازه مهیا می کند . چون که رئیس جلسه از ماهیت و بطن مشکل آگاه است .او به جای اینکه مشکل را به روشنی برای گروه بیان کند ،فقط به طور غیر مستقیم بدان اشاره می کند . برای مثال رئیس جلسه در روش طوفان فکری ممکن است مشکل را بدین صورت بیان کند :مدرسه ما سال آینده فضای آموزشی کافی برای ثبت نام کنندگان احتمالی ندارد ،اما رئیس جلسه در شیوه گوردن ممکن است فقط عبارت های "فضای آموزشی"یا زیادی تعداد ثبت نام کنندگانرا بگویید ،هر چند در روش گودرن ائلاف وقت بسیار زیاد است و کمتر ناظر برهدف است،ولی فرصتی را برای شرکت کنندگان فراهم  می کند تا راههایی را بدون دخحالت فلج کنننده را ه حلهای سنتی کشف کنند.

این روش به جای آنکه با تغییر و تفسیر راه حلهای موجود ،برای اندیشه محدودیتی ایجاد کند.آن را مجاز می کند تا با آزادی کامل جولان دهد و تنها محدودیتی که برای اندیشه حادث می شود ناشی از دلالتهای ضمنی کلمه با کلماتی است که رئیس جلسه در اختیار شر کت کنندگان گذاشته است .

  • نازنین موفق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی