انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت

پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۲۷ ب.ظ

1- خلاقیت را می توان با آموختن راههای "خلاق شدن "و پرهیز از کار برد رهیافت هایی که در حل مشکلات معمولی است ،زیاد کرد . این روش که به نام "آموزش متمم"معروف است که در جستجو ی راه حلهای بدیع و نو است ،زمینه مساعدی برای رشد اندیشه های خلاق فراهم می سازد .

2-روش فردی دیگر "فهرست کردن ویژگیها"نام دارد .در این شیوه تصمیم گیرنده ،ابتدا ویژگیهای اصلی مربوط به راه حلهای موسوم را می یاید وسپس هر یک از ویژگیهای اصلی را جداجدا بررسی می کند وآنگاه تا جایی که ممکن است نسبت به تمیز هر کدام از آنها ،همت می گمارد ودر راستای همین تغییر هر طرحی را ولو آنکه خنده دار نیز باشد،بدون چشم پوشی فهرست می کند و وقتی که فهرست جامعه تهیه کرد و اشکالات را مشخص نمود گزینه های موثر و سودمند را انتخاب و بقیه را حذف می کند .

3-خلاقیت را همچنین می توان با جایگزین کردن ،تفکر عمودی ،با تفکر افقی یا زیگزاک از قوه به فعل در آورد . تفکر عمودی قویا عقلانی و منطقی است و دارای فرایند زنجیره ای اسنت که هر حلقه آن در یک توالی ناگسستنی در پی حلقه پیش از خود می آید.هر حلقه زنجیره این تفکر ،لزوما باید معتبر ودرست باشد .افزون برآن-تفکر عمودی فقط چیزی را گزینش وبررسی می کند که ذیربط با موضوع باشد .به عکس آن تفکر افقی در گستره سطح حرکت می کند و روبه سوی گوشه ها و جوانب داردو چنین نیست که راه حلی را بپروراند .بلکه به باز سازی و تغییر آن می پردازد .

تفکر افقی به صورت فرایند زنجیره ای نیست . برای مثال انسان ممکن است برای گشودن مشکلی به جای آنکه از محل شروع راه حلی که مرسوم است آغاز کند ،از نقطه آخر آن بیاغازد وسپس به مراحل ما قبل آن برگردد. هر مر حله از تفکر افقی لزوما درست و متعییر نیست ،زیرا جه بسا اقتضاءکند اتز مسیری انحرافی بگذرد تا اینکه جایی برسد که راه درست ،پدیدار واشکار گرددو در خاتمه اینکه تفکر افقی خود را پایبند اطلاعات مربوط با موضوع نمی کند و به عمد اطلاعات خارج از محدوده یا غیر مر بوط را به کار می گیرد تا شیوه جدیدی برای نگرش مشگل بیابد.

  • نازنین موفق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی