انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

انجمن تاریخ شهرستانهای تهران

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیت های انجمن علمی دبیران تاریخ شهرستانهای تهران است

مشخصات بلاگ

انجمن علمی تاریخ شهرستانهای تهران در سال 1379 تشکیل شد و فعالیت های خود را در زمینه برگزاری همایش های سالانه و انتشار گاهنامه تخصصی و برگزاری اردوهای علمی تخصصی ادامه داده است.هدف اصلی این انجمن تشکیل جلسات هم اندیشی دبیران و اساتید تاریخ است تا بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند

افراد خلاق چه ویژگیهایی دارند؟

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۸:۰۲ ب.ظ

آیا افراد خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند؟بررسی نشان می دهد که هر چند افراد خلاق از هوش بالاتری از متوسطه برخودار هستند ،اما برای اینکه فرد بسیار خلاق باشد ضرورتا نباید نابغه باشد (نیکولز1972)افراد خلاق تازگی وبدیع بودن را ترجیع می دهند ،پیچیدگی مسائل توجه آن ها را جلب می کند و به قضاوتهای مستقل می پردازند(بارون هارنیکتون1981)علاوه برآن ، توانایی تمام کردن ،کامل کردن ویکی کردن افکار گوناگون در این افراد بیش از دیگران است .افراد خلاق در یکی کردن تفکر کلامی با تفکر بصری و تفکر منطقی ومبتنی بر واقعیت با تفکر غیر منطقی و تخیلی سرآمد از افراد عیر خلاق هستند .

علاوه بر موارد فوق افراد خلاق ویژگیهایی دیگری نیز دارند که آنها را از سایر افراد متمایز می کند این ویژگیها عبارتند از :

 

2-افراد حلاق بسیار گنجکاو بوده به طور مستمر در جستجوی موضوعات پیچیده تری را مطرح می کنند.

3-افراد خلاق به استقلال و ناهمنوایی تمایل دارند در موراردی که دستور هایی بر خلاف میل یا اعتقادات خود دریافت کنند به سر پیچی از آنها تمایل نشان می دهند به این سبب اعمال مدیریت در مورد افراد حلاق در ساز مانها بسیار دشوار است اگر چه به دستور گرفتن از دیگران اعتقاد ندارند ،نیاز مبرم به مورد پذیرش واقع شدن دارند ،زیرا این احساس برای آنها  آرامش خاطر دلپذیری را ایجاد می کند ضمنا آگاهی به این مطلب که اندیشه ها یشان مورد قبول واقع شده اتکا به نفس زیادی در آنان ایجاد می کند.

4- بر اساس نظریه وایت (1969)افراد حلاق علی رغم استنباط دیگران ،بسیار فعال          بوده ، با مقایسه با دیگران از هوش و ذکاوت حارق العاده نیز برخودار نیستند .

هوش یکی از پیش نیاز های خلاقیت است و پایین بودن درجه هوش فرد معمولا به پایین قرار گرفتن خلاقیت منجر می شود ،اما هوش سرشار نیز دلالت بر حلاق بودن مشخص نمی کند .

گتزل (1962)معتقد است که اشخاص با هوش و ذکاوت خوب در مدارج تحصیلی ،بسیار خوب عمل می کنند ولی شاهد کیفی که دلالت بر خلاقیت آنها بکند بسیار کم است ،به طور خلاصه پژوهشگران به یک رابطه یا همبستگی نسیبا کم بین هوش و خلاقیت دست یافته اند.

5-یکی از مهمترین ویژیگی افراد خلاق داشتن سلامت فکر است به طوری که همزمان در مورد یک مساله چندین فکر وراه حل را داشته باشند .

6-نسبت به پیش فرضهای قبلی تردید می کند و محدود به رسم و عادت نمی شود (استقلال فکری دارند)افراد حلاق نوعا هر چیزی را از دیدگاههای گوناگون بررسی می کنند و معمولا نسبت به وضعیت موجود احساس نارضایتی می کنند ، اولین قدم برای بهبود یک وضعیت ،شکوتردید به آن است.

نتیجه گیری

خلاقیت برای بقای هر سازمانی ضروری است ،در طی زمان ،سازمانها ی غیر خلاق از صحنه محو می شوند از طرف دیگر تداوم حیات سازمانها به بازسازی آنها بستگی دارد بدون باز سازی ،سازمان نمی تواند دوام زیادی بیاورد و باز سازی هم جز از طریق نوآوری که خود ثمره خلاقیت است ،میسر نیست ، بنابراین سازمانها برای ادامه حیات وبقای خود به باز سازی از طریق خلاقیت نیازمندند خلاقیت در سازمان کار نیروی خلاق است این نیرو ها ی خلاق  در تمام سازمانها به وفور یافت می شوند ،هنر مدیر موفق در این است که افراد خلاق را در سازمان شناسایی واز وجود آنها برای بهبود و باز سازی سازمان استفاده نماید.

 

  • نازنین موفق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی